بنگاه های چند ملیتی و زنجیره ارزش جهانی
*بنگاههای چندملیتی و زنجیره ارزش جهانی* ✍🏻معاونت بررسىهای اقتصادى اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى تهران 🔺این گزارش به بررسی نقش و تأثیر بنگاههای چندملیتی با مالکیت خارجی (TNCs) در زنجیرههای ارزش جهانی (GVC) در مقایسه با بنگاههای مشابه داخلی با هدف ارتقای سطح تحقیقات در این زمینه میپردازد. این مطالعه از توپولوژی تجارت در […]
*بنگاههای چندملیتی و زنجیره ارزش جهانی*
✍🏻معاونت بررسىهای اقتصادى اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى تهران
🔺این گزارش به بررسی نقش و تأثیر بنگاههای چندملیتی با مالکیت خارجی (TNCs) در زنجیرههای ارزش جهانی (GVC) در مقایسه با بنگاههای مشابه داخلی با هدف ارتقای سطح تحقیقات در این زمینه میپردازد. این مطالعه از توپولوژی تجارت در ارزش افزوده (TiVA) برای تجزیه و تحلیل شبکههای تجاری در سه گروه تجارت سنتی، تجارت GVC ساده و تجارت GVC پیشرفته و بر اساس داده های OECD طی بازه زمانی ۲۰۰۵ الی ۲۰۱۶ استفاده می کند.
🔺نتایج بررسی ها نشان می دهد که بنگاه های چینی نه تنها مراکز عرضه ارزش افزوده صنعتی هستند، بلکه بهعنوان مراکز منطقه ای جدید هم در حوزه عرضه و تقاضا برای خدمات از طریق شبکه های ساده GVC فعالیت دارند. بنگاه های آمریکایی بر زنجیره های ارزش جهانی در حوزه خدمات تسلط دارند، در حالی که بنگاه های فرامیلیتی در آلمان و بریتانیا حضور عمده ای در ارائه ارزش افزوده در صنعت و خدمات از طریق شبکه های زنجیره ارزش جهانی پیچیده دارند. تجزیه و تحلیل دقیق شبکه ای مبتنی بر TiVA عاملان مسلط در هر نوع زنجیره ارزش جهانی را مشخص میکند و به سیاستگذاران برای پایش و ارتقای استراتژیهای حکمرانی و رقابت پذیری آنها در زنجیره ارزش جهانی به روشی منعطف تر و متنوع تر کمک خواهد نمود.
🖇لینک دریافت فایل:
pdf بنگاههای چندملیتی و زنجیره ارزش جهانی
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید